Linguistic competence, communication and dynamics of power. Remarks on the relationship between society and school

  • Alfonso Di Prospero
Keywords: restricted/elaborated code, forms of life, conflict, solidarity, education

Abstract

Linguistic competence is a fundamental part of the scholastic learning, but today there is an important debate in the Italian society about the level of knowledge of young people in this field. Such an issue is similar to the problems concerning the quality of learning on other subjects, but the linguistic skills are characterized by some specifities. They are a channel for pragmatic relations that are imbued of moral and concrete meanings, with crucial entailments concerning the moral life and the actions that materially are carried out. For this reason it is useful to try to analyze the present attitude of young and adult Italians towards their language, not only by means of the reference to cognitive and intellectual skills, but also in terms of concrete and moral relationships. In this paper I rely on Bernstein's sociolinguistic theory and on Bauman's conception of “liquid modernity” to try to develop this point of view.

References

Bauman, Zygmunt (1999), Liquid Modernity, Polity Press, Cambridge, UK, 2000.

Bernstein, Basil (1971), Class, Codes and Control. Vol. I, Theoretical Studies towards a Sociology of Language, Rouledge, London-New York, 2003.

D'Aguanno, Daniele (2022), Cari ragazzi, ecco qualche consiglio per imparare meglio l'italiano alle superiori. Per una didattica giovane, cioè moderna, dell'italiano a scuola, in Nesi Annalisa, a cura di, L'italiano e i giovani, Accademia della Crusca - goWare, Firenze, pp. 147-155.

De Santis, Cristiana (2022), Le giovani parole. Insegnare italiano, oggi, in Nesi Annalisa, a cura di, L'italiano e i giovani, Accademia della Crusca - goWare, Firenze, pp. 131-146.

Dewey, John (1938), Experience and Education, Collier Books, New York (Esperienza e educazione, trad. di, E. Codignola, Raffaello Cortina, Milano, 2013).

Gottshall, Jonathan (2021), The Story Paradox. How Our Love of Storytelling Builds Societies and Tears them Down, Hachette, New York.

Jones, Peter (2013), «Bernstein's “codes” and the linguistics of “deficit"» in Language and Education, vol. 27, n. 2, pp. 161-179.

Marabini, Alessia (2020), Epistemologia dell'educazione. Pensiero critico, etica ed epistemic injustice, Aracne, Roma.

Mastrocola, Paola (2011), Togliamo il disturbo, Guanda, Parma.

Mastrocola, Paola, Ricolfi, Luca (2021), Il danno scolastico. La scuola progressista come macchina della diseguaglianza, La Nave di Teseo, Milano.

Mercier, Hugo, Sperber, Dan (2017), The Enigma of Reason, Harvard University Press, Cambridge, MA.

Milani, don Lorenzo - Scuola di Barbiana (1967), Lettera a una professoressa, Libreria Editrice Fiorentina, Firenze, 1990.

Sitografia

Accademia della Crusca, Accademia dei Lincei, ASLI, Lingua italiana, scuola e sviluppo (2009), Lo stato dell'italiano in rapporto alle esigenze del Paese e alla riforma dell'Istruzione, http://accademiadellacrusca.it/it/contenuti/titolo/2182, (consultato il 30/04/2023).

GISCEL (1975), Dieci tesi per l'educazione linguistica democratica, http://giscel.it//dieci-tesi-per-leducazione-linguistica-democratica/, (consultato il 30/04/2023).

Gruppo di Firenze (2008), Scuola, un partito trasversale del merito e della responsabilità, http://gruppodifirenze.blogspot.com, (consultato il 30/04/2023).

Gruppo di Firenze (2017), Saper leggere e scrivere: una proposta contro il declino dell'italiano a scuola, http://gruppodifirenze.blogspot.com, (consultato il 30/04/2023).

OECD (2018), Program for International Student Assessment (PISA), Results from PISA 2018, Conutry Note, Italia, http://www.oecd.org/, (consultato il 30/04/2023).

Published
2023-10-02
How to Cite
Di Prospero, A. (2023) “Linguistic competence, communication and dynamics of power. Remarks on the relationship between society and school ”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio. doi: 10.4396/2022SFL16.