Il cristallo e la lettera. Deleuze, il cinema e il progetto di una semiotica trascendentale

  • Nicola Turrini
Keywords: transcendental semiotics, semiotics of cinema, theory of sign, non-verbal language, crystal regime

Abstract

The aim of this article is to propose an analysis of the deleuzian proposal for a “pure semiotics”, developed in particular in his two books on cinema. Although this represents a well-known case, analysed by scholars of semiotics, little attention has been paid to the fact that Deleuze does not only want to construct a semiotics of cinema but rather to lay the foundations for a new general semiotics, which he calls “pure semiotics” and which we rename as “transcendental semiotics”. This new semiotics, which represents a project never completed by the French philosopher, will be built through a redefinition of the relationship between linguistic and non-linguistic signs.

References

Fabbri, Paolo (1988), La svolta semiotica, Laterza, Roma-Bari.

Fabbri, Paolo (1998), Come Deleuze ci fa segno. Da Hjelmslev a Peirce, in Vaccaro, Salvo, a cura di, Il secolo Deleuziano, Mimesis, Milano-Udine.

Fabbri, Paolo (2015), «Diagrammi in filosofia. G. Deleuze e la semiotica “pura”», in Carte semiotiche, n. 9, pp. 27-35.

Fabbri, Paolo (2017), L’efficacia semiotica. Risposte e repliche, Mimesis, Milano-Udine.

Deleuze, Gilles (1964), Proust et les signes, PUF, Paris (Marcel Proust e i segni, trad. it. di C. Lusignoli, Einaudi, Torino 1967).

Deleuze, Gilles (1968), Différence et repetition, Minuit, Paris (Differenza e ripetizione, trad. it. di G. Guglielmi, Raffaello Cortina, Milano 1997).

Deleuze, Gilles (1969), Logique du sense, Minuit, Paris (Logica del senso, trad. it. di M. De Stefanis, Feltrinelli, Milano 1975).

Deleuze, Gilles, Guattari, Félix (1980), Mille plateuax, Minuit, Paris (Mille piani, trad. it. di G. Passerone, Orthotes, Napoli-Salerno 2017).

Deleuze, Gilles (1983), L’image-mouvement. Cinéma 1, Minuit, Paris (L’immagine-movimento. Cinema 1, trad. it. di J.-P. Manganaro, Ubulibri, Milano 1984).

Deleuze, Gilles (1985), L’image-temps. Cinéma 2, Minuit, Paris (L’immagine-tempo. Cinema 2, trad. it. di L. Rampello, Ubulibri, Milano 1989).

Deleuze, Gilles (1993), Critique et clinique, Minuit, Paris (Critica e clinica, trad. it. di A. Panaro, Raffaello Cortina, Milano 1996).

Dusi, Nicola (2002), Contromisure. Trasposizioni e intermedialità, Mimesis, Milano-Udine.

Dusi, Nicola (2006), Il cinema come traduzione. Da un medium all’altro. letteratura, cinema, pittura, UTET, Novara.

Dusi, Nicola (2015), Dal cinema ai media digitali. Logiche del sensibile tra corpi, oggetti, passioni, Mimesis, Milano-Udine.

Eco, Umberto (1984), Semiotica e filosofia del linguaggio, Einaudi, Torino.

Gudauskas, Andrius (2020), «I segni cinematografici di Deleuze e Tarkovskij», in E|C Rivista dell’Associazione Italiana di Studi Semiotici, vol. XIV, n. 30, pp. 97-104.

Metz, Christian (1968), Essais sur la signification au cinema, Klincksiek, Paris (Semiologia del cinema. Saggi sulla significazione del cinema, trad. it. di A. Aprà, Garzanti, Milano 1972).

Montanari, Federico (2015), «La lettura deleuziana di Peirce. Fra presunte distorsioni e nuove interpretazioni: per una teoria delle immagini», in Rivista italiana di filosofia del linguaggio, n. SFL, pp. 70-80.

Paolucci, Claudio (2020), Persona. Soggettività nel linguaggio e semiotica dell’enunciazione, Bompiani, Milano.

Tarkovskij, Andrej (1986), Sapetschatljonnoje Wremja, (Scolpire il tempo, trad. it. V. Nadai, Ubulibri, Milano 1988).

Vaccaro, Giovambattista (2015), «Significante e dispotismo. Deleuze critico della linguistica», in Rivista italiana di filosofia del linguaggio, vol. 9, n. 1, pp. 321-333.

Zourabichvili, François (2003), Le vocabulaire de Deleuze, Ellipses, Paris (Il vocabolario di Deleuze, trad. it. C. Zaltieri, Negretto, Mantova 2013).

Zourabichvili, François (2011), La littéralité et autres essais sur l’art, Paris, PUF (La letteralità e altri saggi sull’arte, trad. it. C. Zaltieri, Negretto, Mantova 2022).

Published
2022-09-03
How to Cite
Turrini, N. (2022) “Il cristallo e la lettera. Deleuze, il cinema e il progetto di una semiotica trascendentale”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 16(1). doi: 10.4396/20220605.