L’estetica di Ejzenštejn in dialogo con l’epistemologia di Vygotskij

  • Pietro Montani
Parole chiave: Ejzenštejn, Vygotskij, Imagination, Language, Inner Speech, Cinema, Politicity of Art

Abstract

In this article I aim to explore some important points of contact between Sergej M. Ejzenštejn's film aesthetics and the innovative approach to the relationship between thinking and speech developed by Lev S. Vygotskij. In particular, I will draw attention to some qualifying theoretical themes, which the two authors share: the question of the body; the multimodality of imagination; the different genetic roots of imaginative activity and of language understood as a species-specific expressive technology; the importance of «inner speech» as an essential element of the processes of individuation; the social character of human cognition and emotion; the ‘politicity’ (in a broad sense) of works of art.

Riferimenti bibliografici

Arendt, Hannah (1989), Teoria del giudizio politico, Il melangolo, Genova.

Benjamin, Walter (2019), L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica, Edizione integrale comprensiva delle cinque stesure, Donzelli, Roma.

Cervini, Alessia (2020), Introduzione. Con gli occhi di Ejzenštejn, in Ejzenštejn (2020), pp. IX-XXXII.

Ejzenštejn, Sergej M. (2000), Teoria generale del montaggio, Marsilio, Venezia.

Ejzenštejn, Sergej M. (2001), La natura non indifferente, Marsilio, Venezia.

Ejzenštejn, Sergej M. (2001a), Il montaggio, Marsilio, Venezia.

Ejzenštejn, Sergej M. (2020), Il metodo, vol. I., Marsilio, Venezia.

Ivanov, Vjačeslav V. (1980), «Doctor Faustus. “Il problema fondamentale” nella teoria dell’arte di S. M. Ejzenštejn», in D. S. Avalle (a cura di), La cultura nella tradizione russa del XIX e XX secolo, Strumenti critici, 14, 2-3, pp. 445-86.

Mecacci, Luciano (2018), Lev Vygotskij. Sviluppo, educazione e patologia della mente, Firenze

Giunti.

Merleau-Ponty, Maurice (2014), Il visibile e l’invisibile, Bompiani, Milano.

Somaini, Antonio (2011), Ejzenštejn. Il cinema, le arti, il montaggio, Einaudi, Torino.

Tomasello, Michael (2018), Le origini culturali della cognizione umana, Il mulino, Bologna.

Vygotskij, Lev S. (1972), Psicologia dell’arte, Editori Riuniti, Roma.

Vygotskij, Lev. S. (1992), Pensiero e linguaggio, Laterza, Roma-Bari.

Pubblicato
2022-09-03
Come citare
Montani, P. (2022) «L’estetica di Ejzenštejn in dialogo con l’epistemologia di Vygotskij », Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 16(1). doi: 10.4396/202206IA1.