Comunicazioni emotive dei media nell’epoca della «post-verità»: le isole di plastica negli oceani raccontate da la Repubblica

  • Stefano Traini
Parole chiave: Post-truth, Fake news, Plastic islands, Semiotic analysis

Abstract

Starting from the debate on the presence of plastic islands in the oceans, in this article I will report the findings of a semiotic analysis of ten articles of the “Usa e Rispetta” campaign against pollution and for a sustainable use of plastics, launched by La Repubblica newspaper on 22 April 2018. Then, I will focus on the analysis of a fanpage.it video about a mass of floating garbage in a corner of the Caribbean Sea, a video which became viral at the end of 2017. In both cases, the emotional component is strongly present, alongside with the following recurrent elements: effects of spatial decontextualization, effects of temporalization oriented towards an apocalyptic future, the use of actors with legitimizing functions (the experts). These analyses suggest the central role of emotions in mass media discourses. As a matter of facts, the appeal to emotions makes information more interesting and immediate to the public than logical and rational elements such as data, counterexamples, refutations and statistics, elements that would make the argumentation complex and articulated.

Riferimenti bibliografici

Eco, Umberto (1990), I limiti dell’interpretazione, Bompiani, Milano.

Eco Umberto (1994), Six walks in the fictional woods, Cambridge, Harvard University Press (Sei passeggiate nei boschi narrativi, trad. it., Bompiani, Milano 1995).

Eco, Umberto (2002), Sulla letteratura, Bompiani, Milano.

Fabbri, Paolo (2017), L’efficacia semiotica. Risposte e repliche, Mimesis, Milano-Udine.

Fabbri, Paolo e Latour, Bruno (1977), «La rhétorique de la science. Pouvoir et devoir dans un article de science exacte», in Actes de la recherche en sciences sociales, n. 13, pp. 81-95 («La retorica della scienza», in Paolo Fabbri e Gianfranco Marrone, a cura di, Semiotica in nuce. Volume I. I fondamenti e l’epistemologia strutturale, Roma, Meltemi 2000, pp. 260-279).

Ferraris, Maurizio (2009), Documentalità. Perché è necessario lasciar tracce, Laterza, Roma-Bari.

Ferraris, Maurizio (2012), Manifesto del nuovo realismo, Laterza, Roma-Bari.

Ferraris, Maurizio (2017), Postverità e altri enigmi, il Mulino, Bologna.

Greimas, Algirdas J. (1983), Du sens II – Essais sémiotiques, Editions de Seuil, Paris (Del senso 2, Bompiani, Milano 1984).

Greimas, Algirdas J. e Courtés, Joseph (1979), Sémiotique. Dictionnaire raisonné de la théorie du langage, Hachette, Paris (trad. it. con integrazioni Semiotica. Dizionario ragionato della teoria del linguaggio, Bruno Mondadori, Milano 2007).

Keyes, Ralph (2004), Post-truth era. Dishonesty and deception in contemporary life, St. Martin’s Press, New York.

Lebreton, L.; Slat, B.; Ferrari F. et alii (2018), «Evidence that the great pacific garbage patch is rapidly accumulating plastic», in Scientific Reports, 8, article number 4666, 22 march.

Lorusso, Anna Maria (2018), Postverità, Laterza, Roma-Bari.

Nichols, Tom (2017), The death of expertise, Oxford University Press, New York.

Polidoro, Piero (2018), «Post-truth and fake news. Preliminary considerations», in Versus, 127, pp. 189-205.

Parisier, Eli (2011), The filter bubble, Penguin, London (Il filtro, Il Saggiatore, Milano 2012).

Traini, Stefano (2013), «Media and mass communication in the works of Umberto Eco», E/C, http://www.ec-aiss.it/index_d.php?recordID=687.

Traini, Stefano (2018), «Due prospettive a confronto sulla post-verità: il “nuovo realismo” e la semiotica», E/C, http://www.ec-aiss.it/index_d.php?recordID=892.

Articoli analizzati

Dusi, Elena, «Quell’isola di plastica ormai è un continente», la Repubblica, 23 marzo 2018.

Dusi, Elena, «Aragosta (con plastica) a colazione», la Repubblica, 25 aprile 2018.

Montanari, Laura, «Guardate quanta plastica finisce nelle nostre reti», la Repubblica, 11 maggio 2018.

Talignani, Giacomo, «Salviamo il mondo dall’oceano di plastica», la Repubblica, 20 aprile 2018.

Talignani, Giacomo, «Spiagge di plastica ogni passo quattro rifiuti», la Repubblica, 25 maggio 2018.

Pubblicato
2020-08-17
Come citare
Traini, S. (2020) «Comunicazioni emotive dei media nell’epoca della “post-verità”: le isole di plastica negli oceani raccontate da la Repubblica», Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio. doi: 10.4396/SFL2019EC8.
Sezione
Emozioni e comunicazione