Logica della disgregazione e teoria dell’interpretazione musicale nel giovane Adorno

  • Gianpaolo Cherchi
Keywords: Logic of Disintegration, Interpretation, Reproduction, Language, Music, Adorno

Abstract

The paper analyzes Adorno’s idea of logic of disintegration on the basis of his reflections on music. Considering music as a non-intentional language and starting from the point that both works and reality do not remain identical throughout history but rather change objectively, indeed even disintegrate within it, the main problem of Adorno’s early philosophical investigations is the search for a particular form of logic, which is able to penetrate the sense of a fragmented reality through the correct interpretation of its disintegrated character. The need to give form to the intrinsically conflictual, dialectical and oppositional content of reality finds its very expression in his Theory of musical reproduction, in which Reproduction has to be intended as Intrepretation.

References

A Amorbach, GS 10.1 (trad. it. Amorbach, in Parva aesthetica. Saggi 1958-1967, Feltrinelli, Milano 1979).

AP Aktualität der Philosophie, GS 1 (trad. it. L’attualità della filosofia, in L’attualità della filosofia. Tesi all’origine del pensiero critico, a cura di M. Farina, Mimesis, Milano-Udine 2009).

ÄT Ästhetische Theorie, GS 7 (trad. it. Teoria estetica, a cura di F. Desideri e G. Matteucci, Einaudi, Torino 2013).

B Beethoven. Philosophie der Musik, Suhrkamp, Frankfurt am Main 2004 (trad. it. Beethoven. Filosofia della musica, Einaudi, Torino 2001).

DgK Der getreue Korrepetitor. Lehrschriften zur musikalischen Praxis, GS 15 (trad. it. Il fido maestro sostituto. Studi sulla comunicazione della musica, Einaudi, Torino 1982).

DwR Der wunderliche realist. Über Sigfried Kracauer, in Noten zur Literatur, GS 11 (trad. it. Uno strano realista. Su Sigfried Kracauer, in Note sulla letteratura, vol. 1, Einaudi, Torino 1979).

EkW Expressionismus und künstleriche Wahrhaftigkeit, in Noten zur Literatur, GS 11 (trad. it. Espressionismo e veridicità nell’arte, in Note per la letteratura, vol. 2, Einaudi, Torino 1979).

FMS Fragmente über Musik und Sprache, GS 16.

HKfE Henkel, Krug und frühe Erfahrung, in Noten zur Literatur, GS 11 (trad. it. Manico, brocca e prima esperienza, in Note sulla letteratura, vol. 2, Einaudi, Torino 1979).

MM Minima moralia. Reflexionen aus dem beschädigten Leben, GS 4 (trad. it. Minima moralia. Meditazioni sulla vita offesa, a cura di R. Solmi, Einaudi, Torino 2015).

ND Negative Dialektik, GS 6 (trad. it. Dialettica negativa, a cura di S. Petrucciani, Einaudi, Torino 2004).

PT Philosophische Terminologie, NS IV.9 (trad. it. Terminologia filosofica, Einaudi, Torino 2007).

Qf Quasi una fantasia, GS 16.

S Satzzeichen, GS 11 (trad. it. Interpunzione, in Note per la letteratura, Einaudi, Torino 1979)

TmR Zu einer Theorie der musikalischen Reproduktion, Suhrkamp, Frankfurt am Main 2005.

TüSP Thesen über die Sprache des Philosophen, GS 1 (trad. it. Tesi sul linguaggio del filosofo, in L’attualità della filosofia. Tesi all’origine del pensiero critico, a cura di M. Farina, Mimesis, Milano-Udine 2009).

ZgLM Zur gesellchaftlichen Lage der Musik, GS 19.

Altre opere citate sono:

Benjamin, Walter (1928), Ursprung des deutschen Trauerspiels, Rowohlt, Berlin (trad. it. Il dramma barocco Tedesco, Einaudi, Torino 1999).

Borio, Gianmario (1999), La teoria dell’interpretazione musicale di Schönberg, in Borio Gianmario, a cura di, Schönberg, Il Mulino, Bologna.

Buck-Morss, Susan (1977), The origin of negative dialectics. Theodor W. Adorno, W. Benjamin and the Frankfurt Institute, The Harvester Press, Hassocks.

Dahlhaus, Carl (2007), Adorno’s concept of musical material, in Jarvis Simon, a cura di, Theodor W. Adorno: Critical evaluations in cultural theory, Vol. 1, Routledge, New York.

Goldoni, Daniele (2005), Adorno (e Heidegger): linguaggio e musica, in Cortella Lucio, Ruggenini Mario, Bellan Alessandro, a cura di, Adorno e Heidegger. Soggettività, arte, esistenza, Donzelli, Firenze.

Gramer, Wolfgang (1976), Musik und Verstehen. Eine Studie zur Musikästhetik Th. W. Adornos, Grünewald, Mainz.

Kaiser, Gerhard (1974), Benjamin. Adorno. Zwei Studien, Fischer, Frankfurt am Main.

Lukács, György (1911), Die Seele und die Formen. Essays, E. Fleschel, Berlin (trad. it. L’anima e le forme, SE, Milano 2002).

Lukács, György (1920), Die Theorie des Romans. Ein geschichtsphilosophischer Versuch über die Formen der grossen Epik, Cassirer, Berlin (trad. it. Teoria del Romanzo, SE, Milano 2004).

Maurizi, Marco (2018), La vendetta di Dioniso. La musica contemporanea da Schönberg ai Nirvana, Jaca Book, Milano.

Müller-Doohm, Stefan (2003), Adorno. Eine Biographie, Suhrkamp, Frankfurt am Main (trad. it. Theodor W. Adorno. Biografia di un intellettuale, Carocci, Roma 2003).

Peri, Francesco (2005), Da Weimar a Francoforte. Adorno e la cultura musicale degli anni Venti, Mimesis, Milano-Udine.

Schönberg, Arnold (1984), For a treatise on performance, in Stein Leonard, a cura di, Style and idea, Faber&Faber, London-Boston.

Schulze, Hagen (1982), Weimar. Deutschland 1917-1933, Severin & Siedler, Berlin (trad. it. La Repubblica di Weimar. La Germania dal 1917 al 1933, Il Mulino, Bologna 1987).

Serravezza, Antonio (1976), Musica, filosofia e società in Th. W. Adorno, Dedalo, Bari.

Wagner, Richard (1914), Gesammelte Schriften – Band 9: Musikalische Erläuterungen, Hesse & Becker, Leipzig.

Zenck, Martin (1977), Kunst als begriffslose Erkenntnis: zum Kunstbegriff der ästhetische Theorie Theodor W. Adornos, Fink, München.

Zurletti, Stefania (2006), Il concetto di materiale musicale in Th. W. Adorno, Il Mulino, Bologna.

Published
2020-12-19
How to Cite
Cherchi, G. (2020) “Logica della disgregazione e teoria dell’interpretazione musicale nel giovane Adorno”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 14(1). doi: 10.4396/202011.