The Power of stories: storytelling at the core of communication and production dynamics

  • Grazia Basile
  • Mario Garzia
  • Elisabetta Gola
Keywords: Storytelling, Narrativity, Narrative Competence, Value Co-creation, Social Communication, Economy

Abstract

The aim of this work is to propose a reflection on the narrative foundations of human life and communication. In fact, the narrative model is our primary system for modeling experience: from earliest childhood, humans naturally tend to think in terms of stories when constructing and interpreting reality, in the form of scenes that form the basis for the constitution of communicative, social, and productive dynamics. Storytelling therefore proves to be a physiological and extremely effective operational tool, both from a communicative point of view and – if we consider the economic and productive dynamics of our society – from the point of view of the strategic management of a company.

References

Anolli, Luigi (1998), Sviluppo del linguaggio e interazione sociale nella prospettiva di Bruner, in Liverta-Sempio, Olga (a cura di), Vygotskij, Piaget, Bruner. Concezioni dello sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano, pp. 273-294.

Arcagni, Simone (2021), Storytelling Digitale. Le nuove produzioni 4.0, Luiss University Press, Roma.

Bamberg, Michael (1994), «Actions, Events, Scenes, Plots and the Drama. Language and the Constitution of Part-Whole Relationships», in Language Sciences, vol. 16, n. 1, pp. 39-79.

Barthes Roland (1966), «Introduction à l’analyse structurale du récit» in Communication, n. 8, pp. 1-27 (Introduzione all’analisi strutturale dei racconti, in AA.VV., L’analisi del racconto, trad. it. di P. Fabbri e L. Destrieri, Bompiani, Milano 1969, pp. 7-46).

Bartlett, Frederic C. (1932), Remembering: A study in Experimental and Social Psychology, Cambridge University Press, Cambridge (La memoria. Studio di psicologia sperimentale e sociale, Franco Angeli, Milano 1993; 1a ed. 1974).

Basile, Grazia (2012a), La conquista delle parole. Per una storia naturale della denominazione, Carocci, Roma.

Basile, Grazia (2012b), «Narratività e acquisizione delle lingue», in Testi e linguaggi. Rivista di studi letterari, linguistici e filologici dell’Università di Salerno, vol. 6, pp. 57-71.

Bruner, Jerome (1978), Dalla comunicazione al linguaggio: una prospettiva psicologica, in Camaioni, Luigia (a cura di), Sviluppo del linguaggio e interazione sociale, Il Mulino, Bologna, pp. 75-112.

Bruner, Jerome (1986), Actual Minds, Possible Worlds, Harvard University Press, Cambridge (Mass.) (La mente a più dimensioni, trad. it. di R. Rini, Laterza, Roma-Bari 1998; 1a ed. 1988).

Bruner, Jerome (2002), Making Stories: Law, Literature, Life, Harvard University Press, Cambridge (Mass.) (La fabbrica delle storie. Diritto, letteratura, vita, trad. it. di N. Carpitella, Laterza, Roma-Bari).

Dal Yong, Jin (2020), Globalization and Media in the Digital Platform Age, Routledge, London.

Ferraro, Guido (2020), Teorie della narrazione. Dai racconti tradizionali all’odierno storytelling, Carocci, Roma.

Ferretti, Francesco (2022), L’istinto persuasivo. Come e perché gli animali hanno iniziato a raccontare storie, Carocci, Roma.

Giovagnoli, Max (2013), Transmedia. Storytelling e comunicazione, Apogeo, Milano.

Gomery, Douglas (2005), The Hollywood Studio System. A History, British Film Institute, London.

Gottschall, Jonathan (2021), The Story Paradox: How Our Love of Storytelling Builds Societies and Tears them Down, Basic Books, New York.

Greimas, Algirdas J. (1970), Du sens. Essais sémiotiques, Éditions du Seuil, Paris (Del senso, trad. it. di S. Agosti, Bompiani, Milano 1996; 1a ed. 1974).

Herman, David (2013), Storytelling and the Sciences of Mind, The MIT Press, Cambridge (Mass.)-London.

Horkheimer, Max, Adorno, Theodor (1947), Dialektik der Aufklärung, Querido Verlag, Amsterdam (Dialettica dell’illuminismo, trad. it. di R. Solmi, Feltrinelli, Milano 2017).

Iabichino, Paolo (2010), Invertising. Ovvero, se la pubblicità cambia il suo senso di marcia, Guerini e Associati, Milano.

Iabichino, Paolo (2017), Scripta volant. Un nuovo alfabeto per scrivere (e leggere) la pubblicità oggi, Codice Edizioni, Milano.

Iabichino, Paolo (2021), Ibridocene. La nuova era del tempo sospeso, Hoepli, Milano.

Ilardi, Emiliano (2023), Dal romanzo alla mediasfera digitale: il lungo racconto dell’adolescenza, in Cuzzocrea Valentina, Ilardi Emiliano, Lovari Alessandro (a cura di), Giovani e immaginari, Rappresentazioni e pratiche, Meltemi, Milano.

Jenkins, Henry (2006), Convergence Culture, New York University, New York City (Cultura convergente, trad. it. di M. Papacchioli, V. Susca, Apogeo, Milano 2007).

Kant, Immanuel (1781), Kritik der Reinen Vernunft, Riga, Hartknoch (Critica della ragion pura, trad. it. di G. Gentile e G. Lombardo-Radice, Laterza, Roma-Bari 2010; 1a ed. 1909/1910).

Labov, William, Waletzky, Joshua (1967), Narrative Analysis. Oral Versions of Personal Experience, in Helm, June (ed.), Essays on the Verbal and Visual Arts, University of Washington Press, Seattle, pp. 12-44.

Lyotard, Jean-François (1979), La condition postmoderne, Les Editions de Minuit, Paris (La condizione postmoderna. Rapporto sul sapere, trad. it. di C. Formenti, Feltrinelli, Milano 2014).

Mandler, Jean M., Johnson, Nancy S. (1977), «Remembrance of Things Parsed: Story Structure and Recall», in Cognitive Psychology, vol. 9, pp. 111-151.

Marks, Dara (2007), Inside Story: The Power of the Transformational Arc, Three Mountain Press, Studio City (L’arco di trasformazione del personaggio. Come e perché cambia il protagonista di una grande storia, trad. it. di D. Scopelliti, Dino Audino, Roma 2007).

Marrone, Gianfranco (2007), Introduzione. Un nodo teorico: narrazione, esperienza, quotidianità, in Marrone, Gianfranco et al. (a cura di), Narrazione ed esperienza. Intorno a una semiotica della vita quotidiana, Meltemi, Roma, pp. 7-14.

Melis, Giuseppe (2018), Collaborazione e apprendimento nei processi di co-creazione di valore. Il caso delle destinazioni turistiche, Editoriale scientifica, Napoli.

Napolitano, Maria Rosaria (2018), Prefazione a Melis, Giuseppe Collaborazione e apprendimento nei processi di co-creazione di valore. Il caso delle destinazioni turistiche, Editoriale scientifica, Napoli, pp. 17-20.

Niles, John D. (1999), Homo Narrans: The Poetics and Anthropology of Oral Literature, Philadelphia, University of Pennsylvania Press.

Piaget, Jean (1936), La naissance de l’intelligenze chez l’enfant, Delachaux & Niestlé, Neuchâtel-Paris (La nascita dell’intelligenza nel bambino, trad. it. di A. Mennillo, Giunti-Barbèra, Firenze 1973; 1a ed. 1968).

Piaget, Jean, Inhelder, Bärbel (1966), La psychologie de l’enfant, Presses Universitaires de France, Paris (La psicologia del bambino, trad. it. di C. Andreis, Einaudi, Torino 2001; 1a ed. 1970).

Ricoeur, Paul (1984), Temps et récit, II, La configuration dans le récit de fiction, Éditions du Seuil, Paris (Tempo e racconto, vol. II, La configurazione nel racconto di finzione, trad. it. di G. Grampa, Jaca Book, Milano 1987).

Salmon, Christian (2007), Storytelling. La machine à fabriquer des histoires, Éditions La Découverte, Paris (Storytelling. La fabbrica delle storie, trad. it. di G. Gasparri, Fazi Editore, Roma 2008).

Sassoon, Joseph (2018), Web storytelling, Franco Angeli, Milano.

Shiller, Robert J. (2019), Narrative Economics: How Stories Go Viral and Drive Major Economic Events, Princeton University Press, Princeton (Economia e narrazioni. Come le storie diventano virali e guidano i grandi eventi economici, trad. it. di M. Vegetti, Franco Angeli, Milano 2020).

Smorti, Andrea (1994), Il pensiero narrativo. Costruzione di storie e sviluppo della conoscenza sociale, Giunti, Firenze.

Snyder, Blake (2005), Save the Cat, Michael Wise Productions, Studio City (Save the cat!. Manuale di sceneggiatura, trad. it. di F. Cristallo, Omero Editore, Roma 2014).

Thompson, Tok (2010), «The Ape That Captured Time: Folklore, Narrative, and the Human-animal Divide», in Western Folklore, vol. 66, pp. 395-420.

Tomasello, Michael (2019), Becoming Human. A Theory of Ontogeny, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge (Mass.)-London (Diventare umani, trad. it. di S. Ferraresi, Raffaello Cortina Editore, Milano 2019).

Van Dijck, José, Poell, Thomas, de Waal, Martijn (2018), The Platform Society. Public Values in a Connective World, Oxford University Press, Oxford (Platform Society. Valori pubblici e società connessa, trad. it. di G. Boccia Artieri e A. Marinelli, Guerini, Milano 2019).

Vicari, Salvatore (2008), «Conoscenza e impresa», in Sinergie, n. 76, pp. 44-66.

Virno, Paolo (2001), Grammatica della moltitudine: per una analisi delle forme di vista contemporanee, Rubbettino, Soveria Mannelli.

Vygotskij, Lev Semënovič (1934), Myšlenie i reč’. Psichologičeskie issledovanija, Gosudarstvennoe Social’no-Ekonomičeskoe Izdatel’stvo, Moskva-Leningrad (Pensiero e linguaggio. Ricerche psicologiche, trad. it. di L. Mecacci, Laterza, Roma-Bari 1990).

Vygotskij, Lev Semënovič (1983), «Lo sviluppo del linguaggio e del pensiero», in Studi di psicologia dell’educazione, n. 3, numero monografico dedicato a Vygotskij, pp. 29-47; già in Vygotskij, Lev Semënovič, Storia dello sviluppo delle funzioni psichiche superiori, in Raccolta di Opere, Moskva, vol. 3, 1982-1984.

Wittgenstein, Ludwig (1953), Philosophische Untersuchungen, Oxford, Blackwell (Ricerche filosofiche, trad. it. di R. Piovesan e M. Trinchero, Einaudi, Torino 1974; 1a ed. 1967).

Published
2024-02-05
How to Cite
Basile, G., Garzia, M. and Gola, E. (2024) “The Power of stories: storytelling at the core of communication and production dynamics”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 17(2). doi: 10.4396/20231204.