Politeness in the Pirandellian imperative in Six Characters in Search of an Author

  • Neama Abdelaty Mohamed Ahmed
Keywords: Pirandello's Theater, Imperative, Speech Acts, Face Threat, Politeness Theory

Abstract

This contribution aims to analyze, from a pragmatic perspective, the politeness strategies used in the Pirandellian imperative in Sei personaggi in cerca d’autore. Very few pragmatic studies are dedicated not only to the imperative but also to Pirandello's theater, even though it shows a marked sensitivity to the pragmatic dimension of discourse, that is, to dialogic exchanges understood rather as linguistic acts. The introduction presents the objectives and importance of the study. In the theoretical framework, we referred to the politeness theory developed by Brown and Levinson (1987). This theory has been useful and effective in identifying, recognizing, and analyzing the linguistic strategies used in the imperative and its suppletive forms to save the interlocutor's face. Furthermore, we calculated the frequency of the politeness strategies. The conclusions include the results of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andorno, Cecilia (2003), La grammatica italiana, Paravia - Bruno Mondadori, Milano.

Anolli, Luigi, Balconi, Michela (1995), La strategia della comunicazione della cortesia secondo il modello di Brown e Levinson in Anolli, Luigi Ciceri Rita, a cura di, Elementi di psicologia della comunicazione. Processi cognitivi e aspetti strategici, Ambrosiana, Milano pp. 475-579.

Armeno, Edin, Hovhannisyan, Frunze (2019), «I valori pragmatici dell’uso del modo imperativo in italiano», in Linguistica e Filologia, vol. 48, n. 1, pp. 11-154.

Barbaresi Merlini, Lavinia (2009), Linguaggio intemperante e linguaggio temperato. Ovvero intensificazione arrogante e attenuazione cortese, in Gili Fivela, Barbara Bazzanella, Carla, a cura di, Fenomeni di intensità nell’italiano parlato, Firenze, Franco Cesati, pp. 59-78.

Battaglia, Salvatore, Pernicone, Vincenzo (1954), La grammatica italiana, Loescher, Torino.

Benucci, Luisa, Alberton, Giuliano (2008), Senza dubbio. Forme, funzioni e usi della lingua italiana Esercizi per il recupero e il consolidamento, Loescher, Torino.

Berretta, Monica (1995), «Imperativi in italiano: il ruolo della marcatezza pragmatica e morfologica nell’apprendimento di L2», in Giacalone Ramat, Anna, Crocco Galèas, Grazia, a cura di, From Pragmatics to Syntax. Modality in Second Language Acquisition, Gunter Narr, Tubingen, pp. 333-348.

Brown, Penelope, Levinson, Stephen (1987), Politeness: Some Universals in Language Usage, Cambridge University press, Cambridge.

Cardelli, Pietro (2018), «E tu dammi la mano: l’uso dell'imperativo nella poesia di Franco Fortini», in Annali di Studi Umanistici, n. 6, pp. 419-458.

Cruschina, Silvio (2014), «Sabbenedica e l’imperativo di cortesia», in Centro di studi filologici e linguistici siciliani, n. 25, pp. 385-404.

Culpeper, Jonathan (2011), Impoliteness: Using Language to Cause Offence, Cambridge University Press, Cambridge.

D’Achille, Paolo (2003), L’italiano contemporaneo, il Mulino, Bologna.

Di Giovanni, Parisio (2008), Che cos’è la cortesia? in Bianchi, Adele et al., Economia della cortesia: il valore economico del rispetto e della considerazione per gli altri, Carocci, Roma.

Fava, Elisabetta (1997), Il problema della variazione grammaticale negli atti linguistici: qualche considerazione a partire dai modi, in Carapezza, Marco, Gambarara, Daniele, Lo Piparo, Franco, a cura di, Linguaggio e cognizione. Atti del XXVIII Congresso Internazionale della Società di Linguistica Italiana, Palermo 27-29 ottobre 1994, Roma, Bulzoni, pp. 181-214.

Fioretto, Natale Russo, Roberto (2005), Italiano in trasparenza, Castello, Graphe. it Edizioni.

Fogarasi, Miklós (1969), Grammatica italiana del Novecento: sistemazione descrittiva, Tankönyvkiadó, Budapest.

Fornaciari, Raffaello (1974), Sintassi italiana dell'uso moderno, Sansoni, Firenze.

Giovanardi, Claudio (2018), «Il parlato in Pirandello», in Pagano, Mario, a cura di, que ben devetz conoisser la plus fina Per Margherita Spampinato, Sinestesie, Avellino, pp. 369-379.

Goffman, Erving (1967), Interaction Ritual, il Mulino, Bologna.

GRADIT (20072) = Grande dizionario italiano dell’uso, ideato e diretto da De Mauro, Tullio, 8 voll., UTET, Torino 20072; 1a ed. 6 voll. 1999.

Graffi, Giorgio (1996), «Alcune riflessioni sugli imperativi italiani» in Benincà, Paola, Cinque Guglielmo, De Mauro, Tullio, Vincent, Nigel, a cura di, Italiano e dialetti nel tempo, Saggi di grammatica per Giulio C. Lepschy, Roma, Bulzoni, pp. 133-189.

Klìmovà, Eva (2004), «L’imperativo fra morfologia e pragmatica», in Études romanes de Brno, n. 25, pp. 85-96.

Klímová, Eva (2006), «Modo verbale in italiano tra forma e funzione» in Linguistica Pragensia, vol. 17, n. 1, pp. 14-27.

Kolková Lucie (2008), I modi di esprimere la cortesia in italiano ed inglese. L’analisi della cortesia verbale in Così è se vi pare, tesi di Master, Facoltà di Lettere, Università Masaryk.

Lakoff, Robin (1978), «La logica della cortesia; ovvero bada a come parli» in Sbisà, Marina (a cura di), Gli atti linguistici. Aspetti e problemi di filosofia del linguaggio, Milano, Feltrinelli, pp. 220-239.

Mencacci, Osvaldo (1987), «L’imperativo nell’italiano contemporaneo. III Sintassi dell’imperativo», in Gli Annali. Università per stranieri, n. 9, pp. 121-182.

Mencacci, Osvaldo (1990), Aspetti diacronici dell’imperativo italiano, Perugia, Guerra.

Mertelj, Darja (2008), «Frasi all'imperativo in italiano: aspetti glottodidattici di forma, intonazione, cortesia ed interculturalità», in Linguistica, vol. 48, n. 1, pp. 121-135.

Nencioni, Giovanni (1976), «Parlato-parlato, parlato-scritto, parlato-recitato», in Strumenti critici, n. 29, pp. 1-55.

Nencioni Giovanni (1977), “L’interiezione nel dialogo teatrale di Pirandello”, in Studi di Grammatica italiana, Atti del Seminario sull’Italiano parlato, 18-20 ottobre 1975, Accademia della Crusca, Firenze, pp. 227-63.

Nencioni, Giovanni (1977), «L’interiezione nel dialogo teatrale di Pirandello» in Studi di Grammatica italiana, Atti del Seminario sull’Italiano parlato, 18-20 ottobre 1975, Firenze, Accademia della Crusca, pp. 227-63.

Niculescu, Alessandro (1974), Strutture allocutive pronominali reverenziali in italiano, Olschki, Firenze.

Peruzzi, Emilio (1963), Problemi di grammatica italiana, vol. 95, Edizioni Radiotelevisione italiana, Torino.

Pirandello, Luigi (2011), Sei personaggi in cerca d'autore, Milano, Mondadori.

Romanello, Emily (2012), L'imperativo vero e suppletivo nei dialetti italiani, Tesi di Dottorato, Università di New York, Stony Brook, New York.

Rossi, Fabio (2021), «All’opera! Proposte per una didattica della lingua italiana (L1 e L2) attraverso l’opera lirica», in Italiano LinguaDue, vol. 13, n. 1, pp. 387-412.

Salvi, Giampaolo, Borgato, Gianluigi (1995), «Il tipo iussivo» in Renzi, Lorenzo; Salvi, Giampaolo, Cardinaletti, Anna, a cura di, Grande grammatica italiana di consultazione, vol. III, il Mulino, Bologna pp. 152-159.

Samu, Borbala (2014), «Acquisizione e insegnamento delle forme imperativali in italiano L2.» in Grammatica e didattica, pp. 47-70.

Samu, Borbala (2017), «L’acquisizione dell’imperativo in italiano L2: analisi di un corpus di apprendenti anglofoni», in E-JOURNALL, vol. 4, n. 1, pp. 40-61.

Sensini, Marcello, Roncoroni, Federico (1990), La grammatica della lingua italiana, Arnoldo Mondadori, Milano.

Sensini, Marcello (2005), La lingua e i testi, Arnoldo Mondadori Scuola, Milano.

Skytte, Gunver (1983), La sintassi dell'infinito in italiano moderno, vol. 2, København (Revue Romane, Numéro suppl. 27).

Tekavčić, Pavao (1980), Grammatica storica dell'italiano, vol.II: morfosintassi, Bologna, il Mulino.

Terracini, Benvenuto (1961), “Si sente così stanca e triste la signora Leuca...” in Lingua nostra, n. 22, pp. 114-17.

Terracini, Benvenuto (1967), “Considerazioni sullo stile di Pirandello narratore”, in Atti del congresso internazionale di studi pirandelliani, Venezia, 2-5 ottobre 1961, Firenze, Le Monnier, pp. 729-34.

Trifone, Pietro (2000), L'italiano a teatro: dalla commedia rinascimentale a Dario Fo, vol. 2, Istituti Editoriali e Poligrafici Internazionali, Pisa-Roma.

Trifone, Pietro (2019), «Il teatro tra dire e fare» in De Blasi Nicola, Trifone, Pietro, a cura di, L’italiano sul palcoscenico, Accademia della Crusca, Firenze.

Published
2025-02-26
How to Cite
Mohamed Ahmed , N. A. (2025) “Politeness in the Pirandellian imperative in Six Characters in Search of an Author”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 18(2). doi: 10.4396/20242V01.