Discorsi geneticamente modificati nella democrazia dello ‘streaming’. Il nuovo ordine del discorso politico nell’Italia post-berlusconiana / The new political order of discourse in Italy after Berlusconi

  • Giuseppe Paternostro
Keywords: political discourse, Italian politics, Matteo Renzi, Silvio Berlusconi, Politics on Twitter

Abstract

In this paper I discuss some features of Italian political discourse after the ending of the so called ‘berlusconismo’ (that is, the specific communicative style of Silvio Berlusconi, the leader of Italian right wing for almost two decades). In particular, I display the figure of Matteo Renzi, the current Italian Prime Minister and Secretary of PD, the most important Italian political party. In my work, I try to pinpoint the peculiarity of Renzi’s discourse strategies. In this vein, I suggest to use the notion of ‘disphasic discourse’, in order to underline the strong decrease of styles, genres and textual types variability characterizing his ways of communicating.

I focus the attention on two aspects. The first issue concerns the places (no matter if real or virtual) Renzi elected as symbol of that change on behalf of which he has based his career: the social networks and Twitter in particular. The second aspect is the storytelling technique that Renzi uses in a strategic and explicit way.

References

ANTONELLI, Giuseppe (2000), Sull’italiano dei politici nella seconda Repubblica, in VANVOLSEM Serge et al. (a cura di), L’italiano oltre frontiera (Atti del V Convegno Internazionale del Centro di studi italiani), Franco Cesati, Firenze, pp. 211-234.

BARILE, Nello (2014), Brand Renzi. Anatomia del politico come marca, Egea, Milano.

BAMBERG, Michael (2007), a cura di, Narrative. State of the Art, John Benjamins, Amsterdam-Philadelphia.

BARTHES, Roland (1969), Introduzione all’analisi strutturale dei racconti, in Id., (a cura di), L’analisi del racconto, Bompiani, Milano.

BENTIVEGNA, Sara (2002), Politica e nuove tecnologie della comunicazione, Laterza, Roma-Bari.

BENTIVEGNA, Sara (2015), A colpi di tweet. La politica in prima persona, Il Mulino, Bologna.

COSENZA, Giovanna (2007), Semiotica della comunicazione politica, Carocci, Roma.

COSENZA, Giovanna (2012), Spotpolitik. Perché la casta non sa comunicare, Laterza, Roma-Bari.

DELL’ANNA, Maria Vittoria (2010), Lingua italiana e politica, Carocci, Roma.

GUALDO, Riccardo, DELL’ANNA, Maria Vittoria (2004), La faconda Repubblica. La lingua della politica in Italia, Manni, Lecce.

DESIDERI, Paola (2006), La comunicazione politica: dinamiche linguistiche e processi discorsivi, in GENSINI Stefano (a cura di), Fare comunicazione, Carocci, Roma.

FONTANA, Andrea, SGREVA, Gianluca (2011), Il ponte narrativo. Le scienze della narrazione per le leadership politiche contemporanee, Lupetti, Milano.

FOUCAULT, Michel (1971), L’ordre du discours, Gallimard, Paris (L’ordine del discorso, trad. di, FONTANA Alessandro, Einaudi, Torino, 2014.

RENZI, Matteo (2012), Stil novo. La rivoluzione della bellezza da Dante a Twitter, Rizzoli, Milano.

SALMON, Christian (2008), Storytelling. La fabbrica delle storie, Fazi, Roma.

SALMON, Christian (2014), La politica nell’era dello storytelling, Fazi, Roma.

VAN EEMEREN, Frans Hendrik e GARSSEN, Bart (2012), a cura di, Exploring Argumentative Contexts, John Benjamins, Amsterdam-Philadelphia.

ZAGREBELSKY, Gustavo (2010), Sulla lingua del tempo presente, Einaudi, Torino.

How to Cite
Paternostro, G. (1) “Discorsi geneticamente modificati nella democrazia dello ‘streaming’. Il nuovo ordine del discorso politico nell’Italia post-berlusconiana / The new political order of discourse in Italy after Berlusconi”, Rivista Italiana di Filosofia del Linguaggio, 00. Available at: http://rifl.unical.it/index.php/rifl/article/view/388 (Accessed: 22December2024).
Section
Articoli