Emilio Garroni tra linguistica, estetica e semiotica
Abstract
The main purpose of this paper is to analyse Emilio Garroni’s intellectual path through art and language in connection with the historical background. He is one of the most important Italian philosophers who gave a strong incentive to a linguistic reading of works of art, and he excellently interiorised the semiotic enthusiasm that involved many Italian thinkers in 1960'. Through his works one can observe the development of a semiotic conversion and examine in depth central questions: is semiotics suitable enough for understanding art? Can a work of art be assimilated to a speech act? From a too mild confidence in semiotics Emilio Garroni turns to a more cautious attitude thanks to a critical review of his ideas.References
AMOROSO, Leonardo (1988), L’estetica come problema, ETS, Pisa.
AMOROSO, Leonardo (2008), [a cura di,] A. G. Baumgarten, I. Kant. Il battesimo dell’estetica, ETS, Pisa.
BECCARIA, Gian Luigi (2004), Dizionario di linguistica, Einaudi, Torino.
D’ANGELO, Paolo (1997), L’estetica italiana del Novecento, Laterza, Roma-Bari.
DE MAURO, Tullio (1982), Minisemantica dei linguaggi non verbali e delle lingue, Laterza, Roma-Bari.
DE SAUSSURE, Ferdinand (2009), Corso di linguistica generale, Laterza, Roma-Bari.
DEWEY, John (1934), Art as experience (Arte come esperienza e altri scritti, trad. di Granese, A., La Nuova Italia, Firenze, 1995).
ECO, Umberto (1975), Trattato di semiotica generale, Bompiani, Milano.
FRANZINI, Elio – MAZZOCU-MIS, Maddalena (1996), Estetica. I nomi, i concetti, le correnti, Mondadori, Milano.
GARRONI Emilio, La crisi semantica delle arti (1964), Officina, Roma.
–– Il mito negativo e la pittura di [Sergio] Vacchi (1964), Officina, Roma.
–– Semiotica ed estetica. L'eterogeneità del linguaggio e il linguaggio cinematografico (1968), Laterza, Bari.
–– Progetto di semiotica. Messaggi artistici e linguaggi non-verbali (1973), Laterza, RomaBari.
–– Pinocchio uno e bino (1975), Laterza, Roma-Bari.
–– Estetica ed epistemologia. Riflessioni sulla "Critica del Giudizio" (1976), Bulzoni, Roma.
–– Ricognizione della semiotica (1977), Officina, Roma.
–– Senso e paradosso. L'estetica, filosofia non speciale (1986), Laterza, Roma-Bari.
–– Estetica. Uno sguardo-attraverso (1992), Garzanti, Milano.
–– Osservazioni sul mentire e altre conferenze (1994), Teda, Castrovillari.
–– L’estetica, filosofia non speciale (1995), Laterza, Roma-Bari.
–– L’arte e l’altro dall’arte (1995), Laterza, Roma-Bari.
–– L’indeterminatezza semantica: una questione liminare (1998), in ALBANO LEONI, F., GAMBARARA, D., GENSINI, S., LO PIPARO, F., SIMONE, F. (a cura di), Ai limiti del linguaggio. Vaghezza, significato e storia, volume in onore di T. De Mauro, Laterza, Bari.
–– Immagine Linguaggio Figura: Osservazioni e ipotesi (2005), Laterza, Roma-Bari.
–– Creatività (2010), Quodlibet, Macerata.
GIVONE, Sergio (1988), Storia dell’estetica, Laterza, Roma-Bari.
HJELMSLEV, Louis (1954), «La stratification du langage», in Word, 10 (Saggi linguistici, trad. di Galasso, R., Unicopli, Milano, 1988).
MUKAROVSKY, Jan (1966), Studie z estetiky (Il significato dell’estetica, trad. di Corduas, S., Einaudi, Torino, 1973).
PLEBE, Armando (1959), Processo all’estetica, la Nuova Italia, Firenze.
ZECCHI, Stefano - FRANZINI, Elio (1995), Storia dell’estetica. Antologia di testi, vol. II, Il Mulino, Bologna.
Works published in RIFL are released under Creative Commons Licence:Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.